Neue Publikationen: »Networked Images in Surveillance Capitalism« und »Messy Images. Unordnungen vernetzer Bilder«, Co-Herausgeberin: Olga Moskatova

»Networked Images in Surveillance Capitalism«, hg. Olga Moskatova, Anna Polze und Ramón Reichert – Special issue von Digital Culture & Society (Vol. 7, Issue 2/2021)

Capturing personal data in exchange for free services is now ubiquitous in networked media and recently led to diagnoses of surveillance and platform capitalism. In social media discourse, dataveillance and data mining have been criticized as new forms of capitalist exploitation for some time.

From social photos, selfies and image communities on the internet to connected viewing and streaming, and video conferencing during the Corona pandemic – the digital image is not only predominantly networked but also accessed through platforms and structured by their economic imperatives, data acquisition techniques and algorithmic processing. In this issue, the contributors show how participation and commodification are closely linked to the production, circulation, consumption and operativity of images and visual communication, raising the question of the role networked images play for and within the proliferating surveillance capitalism.

Weitere Informationen auf der Verlagswebsite.

»Messy Images. Unordnungen vernetzer Bilder«, hg. von Olga Moskatova, Laura K. Mücke und Chris Tedjasukmana– Gastherausgeberschaft für montage AV (Heft 1/2022)

Messy Images sind Bilder, die verstören. Messy images können technische Gründe haben – etwa visuelle Unschärfen und Störungen (glitches), akustisches Rauschen, verlustreiche Umformatierungen (lossy compression), stockende Bilder aufgrund von Zwischenspeicherung (buffering). Sie können von menschlichen Akteur:innen bewusst hergestellt werden – etwa in Form unübersichtlicher Bildkompilationen, Collagen oder Text-Bild-Ton-Anordnungen – oder zufällig existieren. Gleichwohl kann der Eindruck der messiness auch in den Übergängen zwischen technischen und menschlichen Akteur:innen, zwischen Netzwerken, Institutionen, Archiven und Algorithmen entstehen. Mit dem Themenschwerpunkt »Messy Images« lädt Montage AV dazu ein, die Unübersichtlichkeit und Unordnung digital vernetzter Bilder anhand konkreter Phänomene, Teilaspekte und Methoden zu erforschen.

Weitere Informationen auf der Verlagswebsite.